Model Montessori
Latar
Belakang Model Pendidikan Montessori
Model Pendidikan Montessori ini di asaskan oleh Maria Montessori (1870-1952) yang
merupakan seorang tokoh pendidikan di Rome, beliau mempunyai pengalaman mengenai pendidikan kanak-kanak yang terencat akal. Pada tahun 1899, beliau terlibat dengan penubuhan sekolah
kanak-kanak cacat di Rome. Di sekolah ini beliau menghabiskan masa selama 2
tahun bersama rakan-rakannya
bagi melatih guru-guru dalam kaedah pemerhatian
dan pendidikan kanak-kanak terencat akal.
Di samping itu, beliau menghabiskan masa dengan kanak-kanak dengan membuat pemerhatian dan ujikaji
dengan menggunakan pelbagai bahan dan
kaedah serta menggunakan semua idea yang diperolehinya melalui kajian tersebut. Sumbangannya
terhadap kanak-kanak menjadikan Maria Montessori seorang tokoh yang terkenal lebih-lebih lagi kerana beliau
seorang doktor. Melalui kaedah
pembelajaran yang diperkenalkan oleh beliau kepada kanak-kanak cacat, beliau mula menerapkan kaedah ini kepada
kanak-kanak biasa. Beliau yakin
bahawa kaedah yang digunakan ini boleh mendatangkan hasil pencapaian yang lebih baik kepada kanak-kanak istimewa dan
boleh memperbaiki kanak-kanak
normal (Nor Nurulhayati Aris et al., 2009).
Model Montessori dalam pendidikan awal kanak-kanak muncul
dalam awal abad ke 20. Dr. Maria
Montessori adalah wanita pertama yang menerima ijazah dalam perubatan daripada
Universiti Rome. Beliau telah menubuhkan sekolah Montessori yang dikenali
sebagai Casas dei Bambini untuk kanak-kanak dari rumah miskin dan kanak-kanak
yang kurang berupaya. Beliau telah dipengaruhi oleh Rousseau, Locke, Itard dan
Sequin. Beliau bersetuju dengan Rousseau bahawa kebebasan adalah penting bagi
kanak-kanak dan konsep kelas sebagai sebuah komuniti. Beliau mempelajari
pentingnya pengalaman awal, ketertiban, dan deria dari Itard dan Sequin. Itard
dan Sequin adalah pelopor awal dalam penilaian ke atas kanak-kanak, terutamanya
kanak-kanak dengan keperluan khasnya. Montessori mengembangkan bahan sensori
untuk belajar yang merefleksikan kegiatan yang konkrit sepertimana yang
digunakan oleh Sequin dan itard untuk penilaian. Seperti Piaget, teori perkembangan Montessori
juga adalah konstruktivis. Beliau mengambarkan peringkat dalam perkembangan
atau tempoh sensitif untuk belajar. Chattin-McNichols (1992) dalam Sue C. Wortham
(2010) menyatakan, seperti Piaget dan Vygotsky, Montessori percaya dalam alam
pembelajaran yang aktif dimana guru berkhidmat sebagai pembimbing kepada
perkembangan kanak-kanak.
Kaedah Mengajar
Mengikut kajian yang dilaksanakan oleh Montessori kita
dapat melihat semua kanak-kanak yang berusia 3 hingga 6 tahun mempunyai
ciri-ciri yang universal dalam kehidupan mereka (Nor Nurulhayati Aris et al.,
2009).
Ciri-ciri berikut adalah :
·
Semua
kanak-kanak mempunyai “absorbent mind”.
·
Semua
kanak-kanak melalui peringkat umur yang sensitif.
·
Semua
kanak-kanak ingin belajar.
·
Semua
kanak-kanak belajar melalui bermain dan bekerja.
·
Semua
kanak-kanak melalui berbagai peringkat perkembangan.
·
Semua
kanak-kanak ingin berdikari.
Montessori menekankan kepada :
·
Kaedah
yang sesuai dengan masalah pembelajaran kanak-kanak. Alatan mengajar yang
disediakan perlulah mempunyai sifat-sifat khas supaya kanak-kanak boleh
menggunakan deria mereka.
·
Kaedah
Montessori dan bahan pengajarannya menekankan “Sensory Teaching And Learning”.
Kaedah mengajar di sekolah Montessori mengutamakan latihan daya penglihatan,
pendengaran dan sentuhan. Ini bertujuan agar kanak-kanak mendapat pengalaman
dan latihan menggunakan deria dengan cekap.
·
Beliau
membuat kesimpulan bahawa tingkahlaku kanak-kanak ini merupakan satu usaha
untuk mempelajari mengenai persekitaran dengan menggunakan tangan mereka. Idea
ini iaitu “The part to intellectual
development is through the hand”, merupakan tema yang penting dalam
kaedahnya.
Matlamat Pendidikan
Montessori
Matlamat
pendidikan Montessori yang terpenting ialah perkembangan individu secara
menyeluruh yang merangkumi aspek fizikal, sosial, emosi dan intelek. Persatuan Montessori Amerika pada tahun 1984,
dalam Brewer pada tahun 1998 menyatakan bahawa matlamat program Montessori
adalah untuk memperkembangkan aspek-aspek berikut (Nor Nurulhayati et al.,
2009) :
·
Penumpuan
·
Kemahiran membuat
pemerhatian
·
Kesedaran
dan segi susunan dan urutan
·
Koordinasi
·
Kesedaran
dari segi tanggapan dan kemahiran amali
·
Konsep matematik
·
Kemahiran bahasa
·
Kemahiran menulis dan
membaca
·
Kebiasaan dari segi seni
kreatif
·
Kefahaman tentang alam
semulajadi
·
Pengalaman dalam memahami
sains sosial
·
Pengalaman
dari segi kemahiran berfikir secara kritikal melalui teknik penyelesaian masalah
Pendidikan
Montessori merangkumi pelbagai aspek penting iaitu :
·
Persekitaran Pusat
Prasekolah.
Suasana persekitaran pendidikan
Montessori haruslah mempunyai kawasan yang luas untuk kanak-kanak
bergerak dengan bebas serta dilengkapi dengan taman permainan dan juga
kebun bunga untuk mewujudkan suasana yang menyeronokkan. Peralatan
asas seperti kerusi, meja, almari, sinki basuh tangan, papan hitam dan
pelbagai lagi haruslah sesuai dengan umur mereka, bagi memudahkan
kanak-kanak menggunakan kemudahan tersebut di samping dapat mengelak
daripada berlaku kecederaan sewaktu proses pembelajaran. Falsafah
Montessori adalah berdasarkan logik, teratur, sistematik dan indah (Nor
Nurulhayati Aris et al., 2009).
·
Kanak-kanak
Berdasarkan kepada
aktiviti individu, kanak-kanak pelbagai umur melibatkan diri dalam
aktiviti-aktivtiti yang berbentuk individual. Kanak-kanak bebas memilih
mana-mana projek yang mereka sukai. Aktiviti biasanya dilakukan di atas tikar
atau di atas meja. Kanak-kanak mengikut arahan kendiri bekerja bersendirian
atau berdua-duaan. Kanak-kanak yang lebih muda mempelajari aktiviti tertentu
dengan cara memerhati dan meniru rakan-rakan yang lebih tua (Nor Nurulhayati
Aris et al., 2009).
·
Guru
Kawalan orang
dewasa sangat minimal. Guru memerhati kanak-kanak dari jauh dan hanya
melibatkan diri sewaktu membuat demonstrasi kepada kanak-kanak tentang
bagaimana menggunakan alat-alat atau bahan yang baru. Guru-guru tidak memuji
kanak-kanak kerana matlamat aktiviti ialah untuk mendapat “self rewarding”,
motivasi intristik. Guru-guru Montessori mempelajari kaedah dan kurikulum
dengan mengikuti kursus intensif di peringkat ijazah (Nor Nurulhayati Aris et al.,
2009).
·
Bahan
Mempunyai
ciri-ciri khusus iaitu bahayanya didaktik iaitu dibentuk untuk mengajar
pelajaran tertentu.berbentuk (self correcting). Mereka akan mendapat maklumat balik setelah berjaya atau
tidak dalam menyempurnakan tugas berdasarkan bahan tersebut. Bahan dibina
daripada mudah kepada yang lebih susah dan bahan-bahan dibina dengan cermat
seperti bahan-bahan semulajadi contohnya kayu yang divarnish (Nor Nurulhayati
Aris et al., 2009).
·
Kurikulum
Terdapat beberapa
set aktiviti, diantaranya ialah :
§
Aktiviti
yang berkaitan dengan kehidupan harian.
§
Aktiviti
yang berkaitan dengan penggunaan deria.
§ Aktiviti
yang bercorak akademik.
·
Aktiviti Kehidupan Harian
(Daily Living)
Aktiviti ini
berbentuk praktikal seperti:
§ Mengenakan
butang baju
§ Memasang
tali kasut
§ Menggilap
kasut
§ Menyikat
rambut
§ Menyiram
pokok
§
Mencuci
tingkap dan menyapu sampah dan mengelap meja.
·
Bahan Deria (Sensorial
Material)
Untuk
memperkembangkan kemahiran kanak-kanak, Montessori telah mencipta
berbagai alat bantuan mengajar seperti :
§ Pink
Tower
§ Brown
Stairs
§ Red
Rods
§ Cylinder
Block
§ Smelling
Jar
§ Baric
Tablets
§ Latihan
Mengecam Warna
§ Sound
Boxes
§ Temperature
Jugs
§ Pelbagai
Jenis Kain
salam...ketika sedang mencari bahan untuk aktiviti kanak2, saya terjumpa blog ni. Kebetulan sedang membuat satu research kaedah montessari. Saya bukan dalam bidang PAKK, jadi agak kurang tahu berkenaan ini. Boleh jelaskan apakah perbezaan antara kaedah montessari dgn kaedah2 mengajar yang sedia ada di tadika?
ReplyDeletemontessori sebenarnya mengajar kanak-kanak yang cacat. kaedah pengajaran die lak lebih kepada pembelajaran kendiri dimana pelajar tersebut mengahadapi masalah tertentu dan cuba menyelesaikan masalah tersebut dengan sendirinya seperti membina bangunan twin tower.montessori juga berpendapat kanak-kanak berhak menentukan pembekajaran apa yang hendak mereka pelajari hari ini, guru sekadar pemerhatiatau pembimbing bagi kanak-kanak tersebut.
DeleteTak semestinya utk kanak2 yg cacat ja kan
Deletesalam.. tqvm info ni.. sangat berguna.. mohon share dalam blog saya buat rujukan saya ye .. tq
ReplyDeletesalam sejahtera....boleh jelaskan carta jadual perbandingan tentang montessori dengan kspk di tadika,
ReplyDeleteDi mana boleh sy beli alat2 utk pembelajaran montesori
ReplyDeletelazada ada
DeleteBoleh jelaskan apa persamaan kaedah montessori dengan kurikulum standard prasekolah kebangsaan
ReplyDeleteSalam boleh tak bagi contoh sumbangan maria montessori
ReplyDeletePendekatan apaa yg digunakan
ReplyDeletemenarik. boleh bg idea pendekatan montessori dgn islamic education. t.kasih
ReplyDeleteHai... Boleh tak senaraikan persamaan teori pendekatan Montessori, waldorf dan Reggio Emilia ?
ReplyDeleteBoleh saya tahu nama buku Nor Nurulhayati yang awak buat rujukan diatas?
ReplyDeleteAmat menarik semua komem disini. Dengan rendah hati, bagi pihak Persatuan Montessori Malaysia, jemput sila rujukkan semua solan bagi mengenai Montessori ke malaysian.montessori@gmail.com ayau FB Montessori Association Malaysia
ReplyDeleteHi..bolehkah saya tanya. Apakah kandungan bagi Montessori?
ReplyDelete